Bár még csak rövid ideje vagyok itt, és alapvetően csekély részét használom a helyi közlekedésnek, azért már kicsit jobban képben vagyok, mint korábban voltam.
Ismerőseim többsége tudja, hogy mindig nagy rajongója voltam az itteni közlekedésnek. Nos, a rajongás még megvan, a villamos- és metróhálózat tényleg szuper. A villamosok sűrűn járnak, a legtöbb helyen több járat is megy, és az egész várost átszelik, így igen könnyű a város különböző részeire eljutni. Szóval remek a közlekedés mindaddig, amíg villamos- és metróközelben lakik az ember. Csakhogy azért ezek nem járnak mindenhol. Vannak lakótelepek, ahonnan csak 1-2 buszjárat közlekedik, és a buszokról kevés jó dolog mondható el. Majdnem mindenhol túl ritkán járnak. Nem ritka az, hogy óránként csak 2 busz megy, sok vonalon ez egész napra igaz. Az általam használt 123-as busz az esti órákban mindig túlzsúfolt, persze ez köszönhető a rémes belső kialakítású buszoknak is. Ezen a vonalon két típus közlekedik, egy régi Karosa, és az új, alacsonypadlós Irisbus-Karosa. Ezeket a buszokat olyan helyekre tervezték, ahol 20-30 ember utazik egyszerre a buszon: a busz ugyanis a standard Ikarus szélesség körül van (kb. 2,5 méter), viszont mindkét oldalon 2 ülés van. Ezzel azt érik el, hogy a köztük levő folyosó olyan keskeny,hogy ha egy ember beáll oda, az a teljes szélességet elfoglalja, és még így is hozzáér az üléseken ülőkhöz mindkét oldalon. Szóval ott nem lehet állni. Marad tehát a középső ajtónál levő rész, ami ugye kerekesszékeseknek és babakocsisoknak van fenntartva. Ez azt eredményezi, hogy szerintem kb. 20 emberrel fér el kevesebb ezeken a buszokon, mint egy Ikarus 260-ason. Ez azért probléma, mert ez a plusz 20 ember rendszeresen fel kell, hogy préselje magát erre a buszra. Ennél már csak a nyár lesz izgibb, amikor a mikroszkopikus méretű ablakokon kell majd ezeket a buszokat szellőztetni...azt hiszem, hanyagolni fogom a buszt ezen időszakokban...Szóval a lényeg az, hogy az otthoni Volvo buszokat nem érheti panasz ezek után! :)
Amit még a prágai közlekedés hibájának szoktak felhozni, az a külső kerületek egymással való összekötésének hiánya. Ez ügyben a BKV is szokott kapni kritikát, de itt állítólag még rosszabb a helyzet - saját tapasztalatom nincs az ügyben, de a metrók és a villamosok valóban teljesen központ központúak, magyarul valamennyire be kell jönni a városba, ha az ember a szomszéd kerületbe akar eljutni. A buszok között talán van olyan, ami ezen a kérdésen vmennyire segít, de ezt még - saját tapasztalat híján - nem tudom.
A helyi közlekedés érdekessége még, hogy az autósok nagy része itt már megtanulta az elsőbbség megadását a gyalogosok részére a zebráknál, ami a gyalogosokat persze magabiztossá teszi, ezért lepi meg őket, amikor a villamos "lecsengeti" őket az útból. Mert itt a villamosnak elsőbbsége van a zebrán átkelő gyalogosokkal szemben. Érdekes szabály, de ha megszokja az ember, akkor nem vészes, és van benne némi logika.
Hát mára egyelőre ennyi. :)